V průběhu letní školy jsme přicházeli s různými nápady, které se stále točily okolo recyklace plastů, recyklace papírů atd. Dopoledne jsme se účastnili zajímavých přednášek a odpoledne pracovali na projektech. Během jedné přestávky jsem se jen v rychlosti mrknul na Facebook, kde moje sestřenice sdílela příspěvek se svým dítětem a stěžovala si na odpad z plen. A v tom jsem dostal nápad zjistit si čísla okolo jednorázových plen. Výsledek mě šokoval. Až 45 miliard plen ročně skončí na skládce v USA. To mě přivedlo na skvělý začátek pro vymyšlení podnikatelského nápadu. Kolega z MIT dodal, že můžeme použít exkrementy na výrobu léků a business se začal pomalu ucelovat.
Z letní školy tedy vyšel náš nápad recyklovat jednorázové pleny a vyrábět z nich léky. Prakticky rozdělat plenu na organickou a anorganickou. Z anorganické dělat plnivo na 3D tiskárny či vyrábět lavičky a z organické po delším chemickém procesu vyrábět léky.
Jenže po letní škole se celý tým rozjel do svých krajin a projekt jsme uspali. Já jsem ale na pleny nezanevřel, hned jsem o nápadu řekl kamarádovi Michalovi ze studentské organizace BEST a začali jsme celý nápad více promýšlet. Jenže dospěli jsme k tomu, že je to nereálně. Nikdo přece nebude platit za to, že vyhodí jednorázovou plenu do speciální popelnice.
Poté jsme si uvědomili, že celý problém jednorázových plen řeší plena látková. Přihlásil jsem se proto na kurz o látkových plenách, abych o nich zjistil něco více. Jako jediný mladý kluk mezi samými maminkami jsem se dozvěděl mnoho užitečných informací. Hlavním důvodem pro nepoužívání látkových plen se zdála být pohodlnost rodičů. Nemají chuť manipulovat s látkovými plenami, prát je a sušit. Napadlo nás proto přijít se službou Plenkový servis nebo-li pravidelným doručováním čistých moderních látkových plen a špinavou práci tak udělat za rodiče.
Prakticky to znamenalo třikrát za týden doručit čisté moderní látkové pleny, ve stejnou chvíli odvézt špinavé, ty vyprat ve 100% ekologických pracích prášcích a to vše po dobu, kdy dítě potřebuje látkové pleny.
Při výběru správné značky pleny jsem si všiml, že to funguje stejně jako s politickými stranami nebo značkami telefonů. Každý uživatel prosazuje svou značku, proto je velmi složité vybrat tu nejlepší plenu. Vybíral jsem si ze tří českých dodavatelů a domluvil se na spolupráci s firmou z Jablonce, kterou jsem zvolil na základě kvality produktu a jednání.
Dalším krokem bylo najít prádelnu, která zvládne vyprat plenu dle našich požadavků. To se nám nakonec podařilo. Firma splňuje nejnáročnější certifikáty na čistotu a má dlouholetou praxi v oboru. A jednání s ní bylo bezproblémové, stejně jako finanční podmínky, které nám nabídla.
Jako poslední nás čekala logistika, nejproblémovější a nejdražší věc. Kontaktovali jsme mnoho dodavatelů, ale pouze s jedním z nich jsme to dotáhli až do fáze partnera.
S téměř hotovou službou jsme šli do ulic a ptali se maminek, jaký mají na Plenkový servis názor, jestli ví, kolik utratí za pleny pro své dítě, případně, jestli jsou ochotny zaplatit částku 2500 Kč měsíčně za naši službu. Získali jsme různé odpovědi, naštěstí mezi nimi byly i pozitivní.
Službu jsme mírně upravili, vychytali a vypustili ji do fáze předprodejů, které jsme odstartovali na Crowdfundingovém serveru HitHit za cenu 3000 Kč měsíčně. Rodiny si mohly službu předobjednat a fungovala by do 3 měsíců. Mohli si vybrat ze tří balíčků s různými výhodami, například zkušební balíček na měsíc na zkoušku anebo sleva při předobjednání na 3 měsíce.
Už během plánovaní služby jsme kontaktovali různá média, která o nás po spuštění crowdfundingové kampaně informovala. Po téměř dvou měsících jsme se dostali do více jak 16 médií a oslovili cílovou skupinu. Naši kampaň vidělo přes 9000 návštěv. V druhém týdnu kampaně jsme spustili microsite, kde během měsíce 300 lidí kliklo na tlačítko předobjednat, které je přesměrovalo na HitHit. Tam se ale bohužel ztratili.
Mé poučení ze zatím neúspěšného projektu je následující:
Rozhovory – Pokud děláte rozhovor a někdo vám řekne, že se mu vaše služba líbí a rád by ji využíval, berte si nějaký kontakt, nejlépe telefon nebo e-mail.
Osobní schůzky – Celý tým se skládal z přátel, kteří byli v době příprav i spuštění v zahraničí
Osobní schůzky jsou podle mě důležité i s klíčovými partnery projektu. Bohužel jsem se naživo setkal pouze s prádelnou a s ostatními jsem komunikoval virtuálně a nebylo to to pravé rozhodnutí. Není nad to se osobně sejít s danou osobou, podat si ruce a zjistit, jaký ten druhý člověk je. Napadá mě tady srovnání s tindrem. Partnera sice najdete přes appku, ale samotná akce se stejně musí konat fyzicky.
Tak to bylo i v našem případě. Potenciální zákazník se o nás dočetl nebo doslechl z různých médií, navštívil naše webové stránky a poté se ztratil v crowdfundingové kampani. Daleko lepší je jít na trh rovnou s již hotovou službou, což my jsme neudělali, protože jsme chtěli snížit náklady. Chtěli jsme nabízet prémiovou službu se skvělým produktem. Nabízeli jsme ferrari mezi plenami a to se odrazilo i v ceně. Proto dalším krokem bude vybrat stejně kvalitní plenu za menší peníze.
Nicméně jsem objevil zajímavý trh. Zjistil jsem, že Česko je plenková velmoc. Zároveň jsem také poznal spoustu zajímavých lidí, kteří dělají zajímavé věci. Ireně se podařilo skvělé PR Plenkového servisu. A do roka snad prorazíme na americký trh s českými látkovými plenami.
Nyní jsme ve fázi uspávání projektu Plenkového servisu, tuto kapitolu uzavíráme s tím, že za rok to zkusíme znovu rozjet. S jiným produktem a bez chyb, které jsme tentokrát udělali.
Chci poděkovat všem lidem, kteří mě podporovali při realizaci projektu Plenkový servis. Jmenovitě se jedná o Michala, Irenu Menšíkovou, Jakuba Krákovského, Radka Nožičku, Vojtu Solnického, Jana Antonína Koláře, kluky z Techsquatu, Charlotu Blunárovou, Lenku Holubovou, Martina Vytrhlíka, Michala Trunečku, Adama Amrana, Petra Pouchlého. Dále moc děkuji celé rodině (mámě, tátovi, sestře a prarodičům) a mnoho dalším.
V následujících šesti měsících mám v plánu dostudovat Vysoké učení technické v Brně (úspěšně zvládnout předměty a napsat diplomku), navštívit na 3 týdny exotickou zemi. Užít si hory a vypustit do světa appku pro rodiče ve spolupráci s Vujem.
Díky všem, co jste dočetli až sem.
Představení projektu v Impact Hubu:
1 Comment
Plenková služba není nic nového. Pamatuji si jak jsem nosila plenky mladšího bratra do plenkové služby. Donesla jsem dejme tomu 40 a rovnou jsem dostala 40 čistých. Maminka akorát spomíná, že občas už byly na hraně životnosti. Takže jí spočátku bylo líto těch jejich nových. Ale pak přišla na to, že při další výměně se jí zase dostaly lepší…